קרב אחרון? מטה שליט מול המתנגדים ל"טירוף"

ענת שלו; אחיה ראב"ד

קרב אחרון? מטה שליט מול המתנגדים ל"טירוף"

אביבה ונועם שליט יישבו היום פנים אל פנים מול ראש הממשלה. בני משפחות שכולות מבקשים למנוע "מחטף" וקוראים למחאה עממית. "מתחשק לי לעצום עיניים, אבל צריך לפקוח אותן, ולא רק לכיוון של מצפה הילה, אלא לראות את החייל החטוף הבא", אמרה ל-ynet נעמה צורף הלוי, שאיבדה את הוריה בפיגוע

Ynet

2009-12-21

שלוש פעמים התכנסו אתמול (א') שרי פורום "השביעייה" המצומצם, דנו בעסקת שליט – והם צפויים להתכנס שוב הבוקר. עם התגברות התחושה שרגעי ההכרעה קרובים, האנשים שמובילים את המאבק – מצד אחד למען שחרור החייל החטוף ומהצד השני נגד שחרור רבי מרצחים – מבינים שזו כנראה הישורת הסופית.

לאחר שמסרו את המכתב בלשכתו של ראש הממשלה, שבו השמיעו "זעקה אחרונה", הצטרפו בני משפחת שליט ופעילי המטה לכמה עשרות שהפגינו מול משרד ראש הממשלה, בתקווה להשפיע על חברי השביעייה שהתכנסו במקום. אביבה ונועם שליט מקווים לדבר ישירות אל לבו של מי שמכריע בגורל בנם, בנימין נתניהו.

הבוקר הופצה במיילים ובפורומים שונים תמונתו של גלעד שליט בשבי, אלא שראשו הוחלף בראשו של יאיר נתניהו, ומעליו הכיתוב "נתניהו, נהוג בו כאילו היה בנך שלך". במטה שליט לא מכירים את התמונה, ולא יודעים מי יזם את זה.


הפוטו-מונטאז' שהופץ ברשת

לדברי ראש המטה, שמשון ליבמן, בשבועות האחרונים שמר המטה על שקט, "היות שנעשתה עבודה רצינית והיה לנו ברור שצריך לתת את הכבוד והשקט לראש הממשלה ולמתווך מטעמו, חגי הדס. הצטברות המידע בשלושת הימים האחרונים הביאה אותנו למסקנה שזהו. שעכשיו צריך לצאת ולהיות בצנטרום של מוקד קבלת ההחלטות".

במקביל, חברי "מטה המילואימניקים" העבירו הערב לראש הממשלה – פעם נוספת – את העצומה עליה חתומים קרוב ל-4,700 אנשי מילואים. הם כתבו לנתניהו: "ברגעי הכרעה אלה אנו מצפים ממך לגלות מנהיגות, יצירתיות ולהוביל בנחישות, בהתמדה, בנחרצות ובביטחון את המשא ומתן עד לשחרורו המהיר של גלעד שליט, ומזכירים לך כי גורלו הוא בבואה לחוסנה הערכי והמוסרי של החברה בישראל".

"מצג שווא של תמיכת מערכת הביטחון"

ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" ופורומים שונים מנסים לעשות ככל שביכולתם כדי למנוע את ה"מחטף" כלשונם, שמובילים מצדדי עסקת שליט. להם אין בשלב זה מפגש ישיר עם ראש הממשלה. ד"ר אריה בכרך, שבנו אוהד ז"ל נהרג בעת שירותו הצבאי ביולי 1995 בפיגוע בנחל פרת, קרא בשם פורום ההורים השכולים להפעלת לחץ בכל דרך חוקית אפשרית על לשכת נתניהו ועל שרים – טלפונים, פקסים, אי-מיילים וכו'.


צומת מכריע. נועם שליט בדרך לנתניהו (צילום: גיל יוחנן)

"אנחנו מפעילים יוזמה נגדית ללחץ הקשה והמסיבי שמופעל על ראש הממשלה והשרים ביממה האחרונה לקבל הכרעה שנראית בעינינו שגויה, אם לא גרוע מזה – עסקה אומללה. אנחנו בעד השחרור אבל אי אפשר לעשות זה במחיר ודאי של חיי יהודים בעתיד ושחרור רבי מחבלים", הסביר בכרך בשיחה עם ynet.

בכרך מבקר את פעילי המטה לשחרור שליט, המשמיעים את קולם בתקשורת בעד העסקה ונוטלים חלק במה שהוא מגדיר כ"מחטף": "מפעילים לחץ כך שכביכול מערכת הביטחון גם היא רוצה להביא לידי גמר את העסקה, אך אנחנו מטילים ספק שכל מערכת הביטחון ניצבת מאחורי העסקה הזו".

האב השכול ציין עוד: "אנחנו רוצים להראות לנתניהו שלא ייתכן שממשלת ישראל תתנהל לפי האינטרסים האמיתיים, והמוצדקים, של משפחה אחת. בכך תפקיר הממשלה מאות אם לא יותר ממשפחות אחרות".

"קול שפוי נגד עסקה מטורפת"

עו"ד נעמה צורף הלוי הצטרפה גם היא למאבק נגד העסקה. ב-30 במרס 2006 אספו בטרמפיאדה של היישוב קרני שומרון הוריה, רפי והלנה, בחור שהתחזה ליהודי. הוא היה מחבל מתאבד, שפוצץ עצמו. ההורים נהרגו יחד עם שני טרמפיסטים שנסעו עמם – שקד לסקר ורעות פלדמן.


רפי והלנה הלוי. מחבל מתאבד התפוצץ ברכבם

"אני מנסה להשמיע קול שפוי נגד העסקה שהיא לדעתי מטורפת", אמרה צורף הלוי. "האנשים, הציבור, לא יודעים במה מדובר. זורקים מכל עבר מספרים אחרים. צריך להזכיר שמאחורי כל מספר כזה מסתתרים רוצחים שרצחו אנשים – ויחזרו ויפגעו במשפחות אחרות".

לדברי הלוי, מתכנן הפיגוע שבו נרצחו הוריה מועמד לשחרור בעסקה. ארגון "אלמגור" העביר לראש הממשלה את רשימתה האישית שנשלחה למשרד המשפטים, ובה הביעה את התנגדותה לשחרור המחבל, אנס עלאן.

"אני מנצלת את המעמד הזה להביע את עמדתנו כקורבנות עבירה. גם המחבל שפגע בהוריי שוחרר שבוע לפני האירוע מהכלא של הרשות הפלסטינית", הסבירה.

"השיקולים בעסקה לא צריכים להיות שיקולים רגשיים של משפחת שליט או של משפחות שכולות. הממשלה צריכה לקבל החלטה מושכלת לטובת המדינה, ולדעתי החלטה כזו תהיה נגד שחרור מרצחים שיחזרו לפעול ולהכות. כרגע נראה שהשיקולים המובילים הם בידי העיתונאים".

הבת השכולה מדגישה עם זאת ש"אני מאוד מתרגשת מהמחשבה שיש סיכוי שגלעד יחזור הביתה. מה שמתחשק לי לעשות זה לעצום עיניים ולא לראות את המחיר של העסקה הזו. אבל לדעתי לא נכון לסגור עיניים, צריך לפקוח אותם, ולא רק לכיוון של מצפה הילה, אלא לראות נכוחה את החייל החטוף הבא".